Deze aanpak valt onder werkzame element(en):

| |

Studieloket

Bij het studieloket helpt een team van studentassistenten hun medestudenten met vragen over praktische zaken (zoals inschrijvingen en digitale systemen), bijlessen en workshops. Studenten kunnen zonder afspraak op een aantal vaste momenten in de week binnenlopen om hun vraag te stellen. Ook hebben studenten toegang tot een digitale leeromgeving waar allerlei schrijftips, formats en praktische informatie staan.

Casus

Studieloket

Het studieloket: Een loket voor elke vraag

De opleiding Vastgoedkunde van de Hanzehogeschool heeft het studieloket ‘Vastgoedkunde Student Support’ opgericht. Binnen dit studieloket helpt een team van gemotiveerde en enthousiaste studentassistenten hun medestudenten met vragen over praktische zaken zoals inschrijvingen en digitale systemen, bijlessen en workshops. Studenten kunnen – zonder afspraak- op een aantal vaste momenten in de week binnenlopen om hun vraag te stellen. Ook hebben studenten toegang tot de digitale leeromgeving (Blackboard) van het studieloket waar allerlei schrijftips, formats en praktische informatie staat. Zo worden studenten op een laagdrempelige manier ondersteund.

ꞋHeel fijn dat je via het studieloket aan studiegenoten allerlei vragen kunt stellen over de vakken en andere praktische zakenꞌ.

Student Jeroen maakt er vaak gebruik van. Ook omdat je er geen afspraak voor hoeft te maken.

Werkzaam element: Peer-to-peer begeleiding

Het studieloket biedt gratis bijlessen en studieondersteuning aan, waarbij ervaren studenten anderen helpen met moeilijke vakken. Dit helpt niet alleen om het vak te halen, maar het is ook een gelegenheid voor studenten om elkaar te ontmoeten, samen te werken en een gevoel van gemeenschap te ontwikkelen. Door de informele setting van bijlessen voelen studenten zich meer op hun gemak om vragen te stellen en hun knelpunten te bespreken. Ook zien ze dat ze niet de enige zijn die moeite hebben met bepaalde vakken.

Werkzaam element: Studieondersteuning

Op verschillende manier biedt het studieloket studieondersteuning. Uit de evaluatie blijkt dat vooral de bijlessen gretig aftrek vinden. Ook wordt de online Blackboardcourse ‘Vastgoedkunde Student Support’ veel geraadpleegd voor informatie over vakken. Door de flexibele openingstijden hebben studenten de mogelijkheid om het loket te bezoeken op tijden die voor hen het beste werken. Het studieloket is de eerste weken van het nieuwe studiejaar ook vaker en langer open om studenten te helpen met eventuele opstartproblemen. Studenten zijn automatisch ingeschreven bij de Blackboardcourse, zodat studenten direct alle informatie over het studieloket ontvangen. 

Werkzaam element: Communicatie welzijnsaanbod

Het studieloket besteedt veel aandacht aan de communicatie van hun diensten en activiteiten. Ze gebruiken hiervoor de Blackboardomgeving, maar studentassistenten gaan bijvoorbeeld ook alle klassen langs en er wordt regelmatig gecommuniceerd over workshops en andere activiteiten. Zo zorgen ze ervoor dat alle informatie toegankelijk en begrijpelijk is voor de studenten.

Meer aanpakken & tips:

MET CASUS

Wellbeing Week

Tijdens deze week of dag worden er allerlei workshops en activiteiten georganiseerd rondom het thema welzijn, zoals meditatie en sporten, maar ook sociale activiteiten zoals schaatsen en creatieve activiteiten.

WO

MET CASUS

Wellbeing-officer

De wellbeing-officer zorgt ervoor dat er structureel meer aandacht wordt gegeven aan welzijn. Ze verzorgen veel activiteiten rondom welzijn, zoals de wellbeing week (zie aanpak 10) en regelen faciliteiten, zoals het mindfulnest (zie aanpak 27). Elke faculteit heeft een eigen wellbeing-officer, maar er wordt ook veel faculteitsoverstijgend gewerkt.

WO

MET CASUS

Studiecentrum

In een studiecentrum kunnen studenten terecht voor huiswerkbegeleiding, maar ook voor ondersteuning bij diverse problematiek. Ondersteuning vanuit het studiecentrum kan ingezet worden als preventief middel om persoonlijke problematiek te signaleren, maar is ook bedoeld als een plek voor studenten waar ze zich thuis en veilig voelen en kunnen leren. Studenten kunnen zichzelf aanmelden om deel te nemen of nemen deel op advies van de studieloopbaanbegeleider. Er is vaste begeleiding die persoonlijk contact heeft met de student. Door de intensieve begeleiding en contact met studenten in het studiecentrum kunnen begeleiders problemen vroeg signaleren

MBO

Study buddy’s

Study buddy’s zijn studentengroepen voor scriptiebegeleiding die speciaal ingericht zijn voor studenten die enkel nog hun scriptie hoeven te schrijven. Aan het begin van de week komen ze bij elkaar om hun planning te bespreken. Zo houden ze elkaar verantwoordelijk voor hun voortgang in het schrijven van hun scriptie.

WO

Student Lab

In het Student Lab kunnen studenten terecht voor extra workshops en extra inloopuren gericht op specifieke vakken. Studenten kunnen er vragen stellen en kennis met elkaar delen. Studenten kunnen zich hiervoor online aanmelden.

WO

Schrijfcoach

In het traject Schrijfcoaching worden studenten geschoold als schrijfcoach om hun medestudenten te kunnen ondersteunen op het gebied van academische vaardigheden.

WO

NEXT

NEXT is een online platform waar alle workshops en activiteiten gericht op persoonlijke groei en mentaal welzijn voor studenten op worden geplaatst. Via NEXT kunnen studenten zich hiervoor inschrijven.

MBO

Student buddy’s

Het koppelen van studenten om samen te sporten verlaagt de drempel om te gaan sporten en studenten ontmoeten nieuwe mensen. Studenten worden via een QR-code gekoppeld aan een andere student met dezelfde beschikbaarheid.

WO

Training en workshops welzijnsvaardigheden

Instellingsbrede, online en face-to-face trainingen en workshops die studenten ondersteunen/handvatten bieden op het gebied van welzijn.

HBO, MBO, WO

Gebruik diverse communicatiekanalen

Communiceer het welzijnsaanbod via een grote diversiteit aan communicatiekanalen om zoveel mogelijk studenten te bereiken. Denk hierbij vooral ook aan kanalen die veel door studenten gebruikt worden, zoals Instagram.

WO

Betrek studieverenigingen bij de organisatie van activiteiten

Betrek studieverenigingen bij het organiseren van activiteiten voor alle studenten (ook niet-leden). Studieverenigingen hebben vaak beter zicht op wat er speelt bij studenten en waar behoefte aan is.
Studenten kunnen zelf beter inspelen op wat er leeft bij de studenten. Daarnaast kunnen studieverenigingen vaak ook makkelijker de doelgroep bereiken.

WO

Gastlessen

Studentpsychologen geven gastlessen om studenten op de hoogte te stellen over het welzijnsaanbod op de onderwijsinstelling.

HBO

Toegankelijk welzijnsaanbod

Zorg dat het welzijnsaanbod vindbaar en toegankelijk is voor nieuwe (internationale) studenten, zodat studenten weten welke ondersteuning ze kunnen krijgen. Hiervoor kan bijvoorbeeld een online platform worden ingericht (zie bijvoorbeeld aanpak Next).

MBO, WO

Studentmentoren/buddy’s/peercoaches

De studentmentor is een ouderejaars student die een kleine groep eerstejaars studenten begeleidt (vaak vooral in de eerste maanden van de studie), de studenten wegwijs maakt binnen de opleiding en sociale activiteiten met hen doet.

WO